Jouw communicatieve bijdrage vereenvoudigt onze fulfilmentprocessen

Jij, als eigenaar van een webshop, kan een grote bijdrage leveren aan het vereenvoudigen van onze fulfilmentprocessen. Het creëren van eenvoud en duidelijkheid staan centraal bij het kunnen ‘versoepelen’, en hiermee vereenvoudigen, van onze fulfilmentprocessen. Dit werkt uiteindelijk zowel in jouw als in ons voordeel. In deze blog geven we jou een aantal handige tips die jij kan doorvoeren, waarmee je uiteindelijk ons en jouzelf helpt!

Communicatie

‘Met communicatie valt of staat een onderneming’. Een bekend gezegde, voor ons allemaal. In zeker zin ook waar, als we het betrekken op de informatievoorziening voor een fulfilmentbedrijf. We bespreken het hieronder in de breedste zin van het woord.

Het plaatsen van een inkooporder
In ons Fulilment portaal bieden we jou verschillende mogelijkheden met betrekking tot het kunnen managen van jouw (producten)omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld een inkooporder plaatsen. Plaats je deze, dan krijgen wij hier direct een notificatie van. Wij benadrukken onze klanten altijd om de inkooporder zo volledig als mogelijk in te vullen (dus ook uitzonderlijke gevallen of bepaalde randvoorwaarden, indien daar sprake van is).

Plaats de inkooporder ook ruimschoots van tevoren. Dus ruim voordat je verwacht dat jouw producten bij ons geleverd worden. Door jouw medewerking zijn wij in staat om mens en materieel nauwkeuriger in te kunnen plannen en komen wij voor geen onverwachte verrassingen te staan.

Verpakkingskarakteristieken
Processen waarin veel handelingen tegelijkertijd worden verricht, bijvoorbeeld het ontvangstproces, willen wij altijd finetunen, vereenvoudigen. Die ene specifieke handeling die de meeste tijd vereist en daardoor de voortgang belemmert, zijn bottlenecks. Die bottlenecks willen wij het liefst altijd voorkomen.

Een praktisch voorbeeld van een bottleneck, is dat een omdoos, waarin verschillende consumentenverpakkingen zitten, niet is voorzien van een barcode. Dat betekent dat elke omdoos eerst uitgepakt moet worden, de consumentenverpakkingen gescand moeten worden om vervolgens de ontvangsten te kunnen registeren. Niet efficiënt, toch?! Dit kan eenvoudig verholpen worden door de omdoos van een barcode te voorzien. De barcode van de omdoos ‘vertegenwoordigt’ dan de consumentenverpakkingen die in de omdoos zitten, waardoor het ontvangstproces versnelt. ‘Hoe kan die barcode op de omdoos dan gelinkt worden aan de producten die in de omdoos zitten?’ Een terechte vraag die kan opspringen, maar deze is snel te beantwoorden. In ons slimme warehousemanagementsysteem kunnen we meerdere barcodes toewijzen aan één product. In dit geval dus die van de consumentenverpakking zelf en die van de omdoos.

Productkarakteristieken
Verkoop je producten die uit meerdere componenten bestaan (een samengesteld product), dan zien wij elk component als één product. Wij stellen het als vereiste dat elk product van een barcode is voorzien. Daardoor zijn wij namelijk in staat om elk afzonderlijk product in te scannen in de inkooporder, welke wij geopend hebben tijdens het inscannen van de ontvangsten. Voor het voorraadmanagement, vervolgens, is de barcode ook van belang. Elk component kan daardoor aan een locatie worden toegewezen, waarmee wij het risico uitsluiten dat componenten verloren raken of op een onbekende locatie liggen.

Jouw bijdrage telt echt!
We benoemde maar een drietal tips, maar wel drie hele belangrijke. Hopelijk hebben wij jou voldoende inzicht kunnen geven in welke wijzigingen jij, met betrekking tot jouw producten, door zou kunnen voeren. Doe je het bovenstaande al? Top, ga zo door! Zijn er vragen opgesprongen naar aanleiding van deze tips of wil je een antwoord krijgen op andere praktische vragen met betrekking tot dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.