WooCommerce plugins

7 must-have WooCommerce plugins voor je WordPress webshop

WooCommerce is een uitgebreid en prettig platform. Het werkt intuïtief, zowel om een webshop te runnen of om als consument aankopen te doen. WooCommerce is niet een e-commerce platform, maar een plugin voor WordPress. Dat betekent dat het flexibel is en je kunt het volledig customizen. Dit zijn de WooCommerce plugins die je in ieder geval moet hebben.

Abandoned Cart Feature

Heb jij de statistieken scherp? Hoeveel procent van jouw bezoekers plaatst wel iets in het winkelmandje, maar rekent vervolgens niet af? Uit onderzoeken blijkt dat de gemiddelde abandonment tussen de 50% en 75% ligt. Met een Abandoned Cart Feature kun jij deze klanten terughalen naar jouw webshop en hen overtuigen om toch wel de aankoop te doen.

Je kunt daarvoor gebruik maken van een marketingoplossing zoals bijvoorbeeld SendInBlue. Dit is een mailingtool die onder andere marketing automation features heeft. Daarin kun jij dus een automatische workflow aanmaken waar websitebezoekers automatisch een mail krijgen als ze wel producten in de winkelwagen plaatsen, maar niet afrekenen.

Hier zijn ook specifieke WooCommerce plugins voor, zoals het populaire CartBack. CartBack werkt niet met een mailing, maar met Facebook Messenger. De bewuste bezoeker krijgt automatisch een berichtje in Facebook Messenger met de herinnering dat er nog een product in het winkelwagentje staat. Je kunt er zelfs kortingscodes aan verbinden om de klant te overtuigen.

Amazon Affiliates

Bijna iedereen biedt zijn of haar producten tegenwoordig aan via Amazon, Bol.Com, eBay, enz. Deze grote partijen maken het mogelijk om extra inkomsten te genereren door de producten van jouw webshop ook daar aan te bieden. Middels plugins wordt dit proces erg makkelijk en geautomatiseerd.

Het voordeel is dat jouw producten niet alleen op jouw webshop zichtbaar zijn, maar ook op andere platforms. Meer exposure dus. Wel betaal je doorgaans een commissie of fee, maar een verkoop is een verkoop.

Currency Switcher

Iedere internationale webshop zou een currency converter moeten hebben. Bezoekers uit een land met een andere valuta plaatsen vaak geen bestelling omdat zij niet scherp hebben hoeveel een euro of dollar is in hun eigen valuta.

Met een currency converter kunnen zij aangeven met welke valuta zij willen betalen en welke valuta moet worden weergegeven bij de producten. Op die manier is voor de bezoeker direct duidelijk hoeveel hij of zij moet betalen in de eigen munt en dat stimuleert verkopen.

Google Analytics

Wellicht wat afgezaagd, maar Google Analytics is echt belangrijk. WooCommerce heeft ook basis statistieken en een rapportagefunctie, maar biedt erg beperkte inzichten. Zo kun je in Google Analytics veel beter de hele customer journey in kaart brengen.

Je kunt duidelijk zien vanuit welke bron een bezoeker komt en via welke weg op jouw webshop hij tot een aankoop komt of wellicht afhaakt. Het is makkelijk om te signaleren of een bepaalde landingspagina of productpagina niet goed loopt. Daarnaast kun je gemakkelijk notities plaatsen in je statistieken. Zo kun je makkelijk achterhalen welke actie je uitvoerde voordat er een piek kwam in de conversie.

Google Analytics biedt daarnaast handige functies en opties om jouw statistieken te verdiepen. Daarmee bedoelen we dat je heel gedetailleerde klantprofielen kunt maken. Zo kun je een klantprofiel maken gebaseerd op nationaliteit, leeftijd en de populaire producten voor die groep. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld weer adverteren.

Met een goed ingericht Google Analytics account kun je waardevolle en relevante informatie achterhalen dat op veel manieren waarde kan toevoegen.

Pricetracking & Dynamic Pricing

Een absolute feature die iedere webshop moet hebben is een dynamic pricing feature. Daarmee kun je benchmarks instellen en automatisch jouw prijzen (laten) afstemmen op de marktsituatie. Daarmee kun je concurrenten te snel af zijn en prijzen optimaliseren aan de hand van jouw prijsstrategie.

Een goede dynamic pricing tool biedt ook andere features, zoals pricetracking. Daarmee kun je gemakkelijk en automatisch de markt in de gaten houden. Zo zie je het direct als jouw concurrenten hun prijzen verlagen. Hoe denk je dat grote ketens als Wehkamp, CoolBlue of Zalando het doen?

Styling en design

Van alle WooCommerce plugins die we aanraden, heeft alleen deze te maken met de styling van jouw webshop. Want WooCommerce heeft erg beperkte opties voor design en styling. Er zijn tal van WooCommerce plugins die je daarbij helpen. Foto-sliders, productdesign, enz. Een populaire plugin  is de Fancy Product Designer.

VAT EU & B2B

Bereken jij nog handmatig de BTW? En zoek jij nog handmatig uit hoe het zit met belastingregelingen in het buitenland, vooral bij B2B verkopen buiten de EU? Er zijn handige plugins die dit automatisch voor jou doen. Dat scheelt veel tijd en voorkomt dat je per ongeluk verouderde informatie gebruikt.