085 – 022 0009 info@vasco-fulfilment.nl

5 tips voor meer webshopbezoekers

Mooie producten, een goede werkende webshop, veel productinformatie en duidelijke foto’s, maar te weinig bestellingen? Voor veel webwinkeliers is het de harde realiteit.

Hoe krik je het aantal webshopbezoekers (en uiteraard het aantal bestellingen) op, zonder hoge investeringen?

Natuurlijk zijn er talloze strategische adviezen te geven, die je op korte en lange termijn verder kunnen helpen, maar in dit artikel geef ik je 5 praktische tips, die je snel kunt toepassen. Tips die snel tot meer webshopbezoekers en bestellingen kunnen leiden. Noem het ‘quick wins’.

1. Werk samen

Neem contact op met een webshop-eigenaar of blogger die zich op dezelfde doelgroep als jij richt. Bespreek wat voor je elkaar kunt doen. Misschien kun je een gecombineerde aanbieding doen, en daar beide op je webshop aandacht voor vragen.

Stel, jij verkoopt kantoormeubilair. Zoek contact met iemand die kantoorplanten of muurkunst voor kantoren verkoopt en bedenk een manier om een maand lang bij elkaars publiek onder de aandacht te komen. Noem elkaar in een nieuwsbrief, werk samen op Social Media en richt een categorie in met een aantal speciaal geselecteerde producten.

2. Maak je e-mail marketing relevant

Stel: je koopt een rol kunstgras bij een tuincentrum. Een week later krijg je een nieuwsbrief met een aanbieding voor een grasmaaier.

Dat gaat niet werken…

Stel dat je in plaats daarvan een mail krijgt met de titel: 3 tips om je kunstgras te onderhouden. De kans is groot dat je het even leest, en de betrokkenheid van het tuincentrum erg waardeert.

Daar kom je terug, toch?

Kortom: stop met een algemene, periodieke nieuwsbrief.

Deel je mailinglijst op in groepen – jij bepaalt zelf welke. Dat kan zijn op basis van aankoopgeschiedenis, locatie, geslacht, interesses of andere criteria die je van je abonnee weet. Verzin per groep een passende – en vooral relevanteboodschap! Vergeet niet dat een nieuwsbrief niet per sé een commerciële product-aanbieding hoeft te zijn! Gebruik je nieuwsbrief ook eens om mensen simpelweg te helpen.

3. Help mensen op Social Media

Veel mensen delen hun verhaal op Social Media. Hun prachtige kind, nieuwe auto, vakantiefoto’s en hardloopselfie. Ook stellen ze vragen, uiten ze frustratie en delen ze hun enthousiasme voor dingen die ze leuk vinden.

De kans is groot dat jij – als webwinkelier – prima ingangen kunt vinden om het gesprek aan te gaan met mensen. Want vergeet niet: het is social media.

Verkoop je sportartikelen?
Zoek op sport-gerelateerde hashtags en haak in op foto’s en verhalen over prestaties, beantwoordt vragen, geef tips, deel nieuwe hardlooproutes, etc.

4. Vraag klanten om je webshop te delen

Wees niet bang om je klanten te vragen of ze tevreden zijn. Laat ze een review schrijven of een product delen.

Zorg ervoor dat ze enthousiast zijn over je, en laat merken dat je hun vertrouwen waardeert. De kans is groot dat ze iets voor je willen terugdoen!

5. Wees daar waar je klant zich begeeft

Kleur buiten de lijntjes: het gebeurt niet alleen in je webshop. Dagelijks zijn talloze potentiële klanten het web aan het afstruinen, op zoek naar producten die jij verkoopt.

Verdiep je in de zoektocht van je klant en maak jezelf zichtbaar op de kanalen die ze gebruiken.

Verkoop je fietsen, of heb je een webshop voor dieren-artikelen? Grote kans dat jouw doelgroep zich ook oriënteert op websites als Marktplaats.nl en Speurders.nl. Zorg dat jij daar ook bent!

Samenvatting

Meer bezoekers naar je webshop trekken stopt niet bij een mooie website en goede teksten. Verdiep je in het oriëntatieproces van je klant en werk samen met bedrijven die dezelfde doelgroep hebben als jij. Durf onconventionele dingen te doen en vooral: help mensen.

Succes!

Mogen we ook jouw producten opslaan, verpakken en verzenden?

Privacy Policy | Verwerkersovereenkomst | Algemene voorwaarden | Contact
VASCO-fulfilment | Twijnstraweg 15 | 2941 BW Lekkerkerk | +31(0)85 022 0009 | info@vasco-fulfilment.nl